Peste 220 de filme vor fi proiectate la cea de a 16-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania, adică la TIFF, în Cluj-Napoca. Pe durata celor 10 zile de festival, câteva mii bune de iubitori ai filmului se vor afla în inima Transilvaniei. În 2016, numărul de bilete vândute a ajuns la 79.000. Tot anul trecut au luat parte la festival peste 1.000 de oameni din industrie: regizori, actori, producători, distribuitori și așa mai departe. Asta e ce s-a văzut, ce s-a simțit, ce s-a trăit. În spatele acestor numere se află efortul remarcabil al oamenilor din echipă, fiecare pe segmentul său, în așa fel încât totul să funcționeze impecabil.
Am avut ocazia de curând, înainte ca TIFF.16 să înceapă, să mă întâlnesc cu Mihai Chirilov, criticul de film care, împreună cu Tudor Giurgiu, punea în 2002 bazele festivalului. L-am întâlnit pe Mihai într-o perioadă extrem de plină, pe durata ultimelor pregătiri, aflându-se într-un maraton continuu. Lucra la programarea proiecțiilor pe toată durata festivalului. De câțiva ani buni face acest lucru împreună cu prietenul și colegul său, Ștefan Bradea.
220 de filme. 15 săli de cinema. Multe tipuri de filme. Multe tipuri de public. Proiecții în aer liber. Petreceri. Film comercial. Film de artă. Film venit prin sistem electronic DCP (server), care poate fi proiectat doar la anumite ore.
Sunt doar câteva dintre informațiile care trebuie luate în calcul pe durata planificării. Pe lângă faptul că trebuie să ai în permanență imaginea celor peste 220 de filme: care cum e, pentru ce fel de public e, cât durează, unde poate fi proiectat, dacă există invitați (regizor, actori) care vin doar într-o anumită perioadă. Iar lista continuă. Și nu puțin.
E un efort constant, de care depinde întreg festivalul.Mă uitam la modul în care lucrau Mihai și Ștefan și înțelegeam totodată cât de importanți au fost toți acești ani în care au muncit împreună la programarea filmelor. Legătura creată face ca atunci când unul simte nevoia schimbării unui moment din program, celălalt știe deja cu ce ar trebui înlocuit. E un ajutor de care depinde tot acest proces.
În timp ce lucrau, încercam să-mi dau seama cât de bine trebuie să cunoști toate aceste detalii. Și cât de mult îți influențează ele programul pe care vrei să-l stabilești.
Să spunem că vorbim de un film anume. E comercial sau e de artă, de festival? Câți oameni ar atrage? La ce oră trebuie proiectat? Unde? Dacă-l pui la mall, se potrivește? Sau mai degrabă trebuie proiectat într-un cinema din centrul orașului? Sau la periferie, căci și acolo e un public consistent?
Răspunzând de atâtea și atâtea ori la aceste întrebări, Mihai a reușit deja să-și creeze anumite „rețete” ori „scurtături”, care să-i vină în ajutor.
Așa s-a stabilit în timp că la Cinema Victoria sunt întotdeauna filmele din competiție, în așa fel încât oamenii să le găsească pe toate într-un singur loc. La Cinematograful Florin Piersic sunt filmele de gală, sunt festivitățile. În aer liber, în Piața Unirii sunt proiectate filmele pentru un public numeros. Dar și așa, ce te faci dacă plouă? Pentru fiecare astfel de proiecție, există întotdeauna și o variantă de back-up.
Adunate, toate aceste răspunsuri și soluții dau programul complet al festivalului - rezultat al multor luni de documentare, al unui efort susținut, al unei capacități extraordinare de concentrare.
În imagini îl veți vedea pe Mihai Chirilov, în timp ce lucra la programul TIFF 2017 alături de Ștefan Bradea, program manager al festivalului.
Ne vedem la TIFF.16, da?
De vrei să-ți faci și tu vocea auzită, te invităm să te Conectezi cu Facebook