Te-ai întrebat vreodată la ce pot folosi jocurile video în viața reală? Dacă răspunsul este afirmativ, atunci află că acest film îți prezintă o altă perspectivă, diferită de cea în care jocurile video reprezintă exclusiv o modalitate activă de a-ți petrece timpul liber. Pe măsură ce jocurile au devenit tot mai complexe, ele au atras arhitecți și urbaniști care văd în ele un mijloc accesibil de a implica locuitorii în planificarea urbană.
Filmul Gaming the Real World (Jucând prentru lumea reală) în regia lui Anders Eklund prezintă în paralel poveștile a trei echipe ce dezvoltă trei jocuri video diferite (Minecraft, Cities: Skylines și Block’hood) în direcția transformării lor în instrumente de urbanism ce ar face participarea cetățenilor în acest proces mai ușoară, mai ales a celor mai tineri dintre ei, în diferite spații geografice. Echipa proiectului Block by Block inițiat de Minecraft cu acest scop lucrează împreună cu o comunitate din Nepal pentru a-i atrage pe toți membri acesteia în dezvoltarea unui plan urbanistic îndreptat spre sporirea confortului rezidenților. Cities: Skyline este folosit de cercetători, studenți și rezidenți pentru a dezvolta și prezenta în fața consiliului local din Stockholm o machetă virtuală a celui mai mare port maritim din țară și soluții de integrare sustenabilă, în timp ce micro echipa jocului independent Block’hood, din care face parte și un arhitect, lucrează împreună cu UN Habitat pentru a facilita dezvoltarea infrastucturii unui oraș din Kenya.
Pe lângă parcursul neobișnuit al acestor jocuri video, documentarul aduce în prim plan și poveștile neobișnuite ale persoanelor din spatele acestor inițiative sau ale celor care au ajutat la implementarea lor: printre care se numără Lydia Winters, actual Brand Director la Mojang (comapania care dezvoltă jocul Minecraft), fostă Minecraft Chick, vloggeriță și jucătoare începătoare, celebră printre fanii jocului. Lydia povestește cum viața ei a luat această traiectorie total neașteptată pentru ea, totul culminând cu proiectul Block by Block a cărui amploare a crescut dincolo de orice estimare.
Jane Jacobs spunea că „orașele au capacitatea de a oferi câte ceva pentru toată lumea, doar pentru că, și doar atunci când sunt create de toată lumea”. Gaming the Real World prezintă versiuni diferite ale acestei realități enunțate de ea și invită spectatorul să participe, provocându-l să-și imagineze cum ar putea arăta orașele viitorului, dacă implicarea comunității ar fi mai mare.
Filmul Filmul va rula pe 9 noiembrie de la ora 17:30 la Cinema Elvire Popesco și face parte din selecția UrbanEye Film Festival 2018 (7-11 noiembrie). Proiecția va fi urmată de o discuție cu Karsten Michael Drohsel (Germania), game developer și urban artist, creatorul conceptului de „gamicipation” - dezvoltarea practicilor participative prin intermediul jocurilor. În plus, sâmbătă, 10 noiembrie, Karsten Michael Drohsel va susține atelierul Paying Bucharest – Urban Gaming fo a Better Understanding of Places and Neighborhoods.
Mai multe detalii despre Urban Eye Film Festival aici și pe site-ul urbaneye.ro
Un articol scrie de: Rodica Dominteanu
De vrei să-ți faci și tu vocea auzită, te invităm să te Conectezi cu Facebook