La La Land – 14 nominalizări la premiile Oscar. Arrival și Moonlight - câte 8 nominalizări... Ca în fiecare an însă, Academia Americană sfârșește prin a nemulțumi pe cineva atunci când anunță nominalizările la premiile Oscar, fie pe spectatori, fie pe critici, fie pe toată lumea.
Sigur, uităm de multe ori că premiile Oscar, în ciuda publicității și anvergurii de care se bucură, sunt în primul rând premiile industriei de film americane, reprezintă alegerile - de multe ori personale și, inevitabil, subiective - celor câteva mii de membri ai Academiei. Nemulțumirile și frustrările celor lăsați în afara cursei pentru Oscar sunt, așadar, parte integrantă a acestei industrii.
Dintre filmele pomenite cel mai des când vine vorba despre absențele notabile de la nominalizările pentru premiile Oscar din 2017 care se vor decerna pe 26 februarie, am ales trei exemple:
1.PATERSON, regia Jim Jarmusch
Una din figurile emblematice ale cinemaului independent american, Jim Jarmusch, pare obișnuit cu nepăsarea Academiei Americane de film. Niciunul din filmele sale n-a ajuns pe lista nominalizărilor la Oscar.
În schimb, Jarmusch este un răsfățat al festivalurilor europene de film, încă din 1984 când a câștigat Golden Camera la Cannes, pentru Stranger than Paradise. Paterson, filmul său din 2016, deși selectat în competiție la Cannes, nu se regăsește între nominalizările la Oscar. Inspirat de poemul epic Paterson publicat în 1946 de William Carlos Williams, Jarmusch reușește să redea cinematografic asemănările între mintea omului modern și structura orașului contemporan, în acest caz Paterson, New Jersey.
În Paterson, laitmotivele poetice ale orașului contemporan sunt dezvăluite liric, cu o candoare rar întâlnită de vocea protagonistului Paterson, șoferul de autobuz jucat excelent de Adam Driver.
2. THE HANDMAIDEN, regia Park Chan-wook
Premiat la Cannes pentru stilul vizual hipnotizant, The Handmaiden se regăsește în topurile multor publicații de film când vine vorba despre filmele esențiale din 2016. Nu este însă și pe lista noinalizărilor Academiei Americane de film la premiile Oscar 2017.
În ciuda reticenței Academiei, regizorul sud-coreean Park Chan-wook, autorul unor filme precum Oldboy (2004) sau Stoker (2013), a reușit să mulțumească inclusiv publicul prin acest film de epocă foarte dens vizual și narativ, care se desfășoară în vremea ocupației japoneze din Coreea, și care este în același timp și un thriller erotic pasionant. Într-un interviu pentru oamenisigusturi.ro acordat anul trecut la Anonimul 13, regizorul Park Chan-wook explica desele comparații făcute de critici între The Handmaiden și Rashômon (Akira Kurosawa, 1950) sau Diabolique (Henri Georges Clouzot, 1955).
3. A MONSTER CALLS, regia J. A. Bayona
Tânărul regizor spaniol Juan Antonia Bayona este unul dintre discipolii mexicanului Guillermo del Toro, autorul oscarizatului Pan's Labyrinth. Pasiunea lui Bayona pentru subgenul horror gotic s-a văzut încă de la debutul său în lungmetraj, The Orphanage (2007), film ovaționat la Cannes.
Poate de aceea J.A. Bayona reușește să facă în 2016 din povestea aparent melodramatică din A Monster Calls, o fantezie gotică și emoționantă, în care animația, efectele speciale și cinemaul clasic se îmbină armonios.
La premiile Goya de anul acesta- premiile cinematografiei spaniole-, A Monster calls a primit 9 trofee, printre care distincția pentru Cel mai bun regizor, fiind totodată recompensat și pentru efectele sale speciale deosebite. Cu toate acestea, filmul a fost ingnorat de membrii Academiei Americane de film.
De vrei să-ți faci și tu vocea auzită, te invităm să te Conectezi cu Facebook