3 filme de acțiune noi cu un ritm accelerat

Bombardamentul informațional din epoca modernă nu rămâne fără efecte asupra creierului nostru. Citeam recent un interviu în care un profesor de neuroștiințe explica faptul că – supuși acestui bombardament offline și online - ne-am adaptat în așa fel încât să procesăm mai repede informația. Mai mereu în criză de timp și supusă unei presiuni care nu-i lasă vreme de a asimila pe îndelete informația, mintea noastră intuiește și completează spațiile libere.

„Dacă acum 20 de ani trebuia să citesc 80% dintr-un articol ca să-l înteleg, să-i prind esenţa, cu 10 ani în urmă trebuia să citesc doar 50%, iar acum, doar 10%”, spunea respectivul profesor de neuroștiințe.

Am senzația că și în cinema spectatorul a fost obligat să se adapteze, să devină mai intuitiv, să proceseze mai rapid informația. Poate tocmai de aceea unul dintre cele mai frecvente reproșuri la adresa filmelor este: „e prea lent”. Nu e un reproș estetic, și nici măcar unul narativ. Ci unul informațional. 

Fiecare producție cinematografică are tempo-ul ei informațional, în funcție de viziunea estetică sau abordarea narativă a autorului. Spectatorul modern are însă un attention span din ce în ce mai mic, sau poate, cum spunea profesorul de neuroștiințe, o capacitate de procesare mai rapidă a informației decât cel de acum 10, 20 de ani. Astfel că autorii de cinema devin din ce în ce mai inventivi din punct de vedere tehnic, încercând să țină spectatorii cu ochii în ecran și cu sufletul la gură.

Am ales 3 filme contemporane de acțiune în care ritmul narațiunii cinematografice este foarte alert, nelăsând niciun moment de respiro atenției spectatorilor.

Hardcore Henry (2015)

Produs de Timur Bekmambetov - cel care ca revoluționat filmul rusesc de acțiune cu producții precum Nightwatch și Daywatch - Hardcore Henry este filmat cu camere GoPro, ca un joc de tip First Person Shooter. 

Aproape tot filmul, imaginile rulează din perspectiva lui Henry, un bărbat care se trezește într-un laborator de cercetare militară transformat într-un supersoldat înzestrat cu abilități fizice extraordinare. Urmărit în permanență mercenarii personajului negativ Akan, Henry trece printr-un carusel nebunesc de cascade executate în avioane, tancuri și clădiri. 

Timp de 96 de minute, perspectiva lui Hardcore Henry poartă spectatorul printr-un vârtej vizual mai realist decât orice experiență încercată de gamerii pasionați de jocuri FPS. 

The Raid: Redemption (2011)

Cinematograful asiatic are deja o tradiție respectabilă în ceea ce privește filmul de acțiune cu arte marțiale. The Raid, regizat de un european- galezul Gareth Evans, i-a lansat cariera internațională actorului și coregrafului indonezian Iko Uwais și a contribuit la popularizarea silat-ului, o artă marțială mai puțin cunoscută de origine indoneziană. 

În The Raid, o incursiune a unei trupe speciale de poliție într-un imobil populat de infractori se transformă într-un adevărat balet spectaculos și violent, în care artele marțiale și cascadoriile coregrafiate și executate cu precizie geometrică țin spectatorul cu ochii lipiți de ecran. Succesul de box office și cel de critică au dus la apariția unei continuări în 2014.

Victoria (2015)

Regizorul german Sebastian Schipper a apărut în 1998 ca actor în celebrul film Run Lola Run, al colegului său de generație Tom Tykwer. Lola devenea, la acel moment, un reper în materie dinamică a filmului de acțiune alert și inteligent filmat și montat pe ritmuri de tehno. În 2015, a venit rândul lui Sebastian Schipper să impresioneze la capitolul tehnică. Victoria este una dintre puținele pelicule filmate dintr-un singur cadru. Povestea e simplă, unii au zis chiar simplistă:  înainte de răsărit, Victoria, expată din Spania care muncește în Berlin, se împrietenește cu o gașcă exotică de localnici la ieșirea dintr-un club. Din acest punct, camera o urmărește pe eroină de-a lungul unui periplu care o poartă pe străzile, acoperișurile, parcurile și hotelurile unui Berlin uneori femecător și cinematic, alteori amenințător și apăsător.

Cu minusuri estetice compensate de plusuri tehnice, regizorul Sebastian Schipper reușește în Victoria un tur de forță la capitolul imagine în care tensiunea narativă crește cu fiecare înclinare a camerei de filmat.

 

Photo Credits: http://www.indiewire.com/

 

 

Acest articol nu are comentarii. POȚI FI PRIMUL