Despre voce și voci, cu Viva Vox choir din Belgrad

Era puțin trecut de ora 14 când corul Viva Vox se pregătea să urce pe scena mare a festivalului Jazz in The Park pentru probele de sunet. Au trecut doar 5 minute de când au început repetițiile și până s-a umplut de oameni de jur-împrejur. Toată lumea din parc se uita încântată spre scenă: atâția muzicieni (1-2-3-4-5-...-30!, și toți par foarte tineri!)... atât de multe voci clasice, puternice și diferite, care trebuie să se coordoneze cu o precizie extraordinară (doamne, oare cum reușesc?)... piese pop-rock și alternative consacrate (nu cred, ce tare sună asta!), rearanjate și reinterpretate a cappella, folosind doar beatbox (percuție vocală)... Și asta e doar o mică parte din ce urma să se întâmple seara, la concertul propriu-zis. 

În urmă cu 11 ani, din dorința unor absolvenți de liceu de a continua să lucreze și să obțină și niște rezultate alături de profesoara lor de muzică și totodată dirijoarea lor, Jasmina Lorin, a luat naștere, în capitala Serbiei, corul Viva Vox, care în 2009 a introdus și beatboxing-ul în prestația sa. Viva Vox a devenit un fenomen internațional, prin sound-ul său unic și complexitatea performance-ului, în vara lui 2011, odată cu prima sa interpretare virală, o variantă a cappella a piesei Du Hast, a formației germane de industrial-metal Rammstein. 

SACRIFICIU,  AUTENTICITATE ȘI ÎNCREDERE

Am petrecut câteva ore alături de membrii Viva Vox și cel mai puternic gând cu care am plecat de acolo a fost de altfel și cel mai previzibil, și anume că e o muncă titanică în spatele acestui proiect. Pe lângă faptul că sunt sute de ore de repetiții pentru fiecare melodie și tot atâtea ore de antrenamente vocale individuale, e nevoie și de o încredere puternică între toți membrii corului. Pentru că vocea fiecăruia se bazează pe toate celelalte voci din cor. E o relație care se construiește și se reconstruiște în continuu și pentru asta este nevoie de o mentalitate și de o disciplină aparte.

Armonia e totul atunci când cânți într-un cor. Și e cu atât mai dificil de obținut și de păstrat atunci când cânți a cappella. Vocea e un instrument foarte delicat, nu sunt clape ca la pian, nu ai nicio asigurare că nota pe care crezi că o cânți e de fapt cea pe care o cânți. Trebuie să te bazezi pe tine, dar mai ales pe ceilalți vocaliști. Toată lumea trebuie să fie foarte sigură pe ea și să aibă încredere în același timp și în ceilalți cântăreți din cor. povestește Mirjana Bajsert, membră Viva Vox.

Mirjana cântă de mică, moștenind pasiunea de la tatăl ei - chitarist. S-a alăturat Viva Vox după ce a ieșit într-o seară la karoke cu alți prieteni din cor. Au chemat-o apoi la o repetiție și când a ascultat-o, Jasmina, dirijoarea corului, i-a propus numaidecât să se alăture echipei. De atunci, s-a dedicat întru totul proiectului.

Vocea mi-a oferit șansa de a mă alătura corului Viva Vox, nu doar pentru a cânta, ci și pentru a lua parte la procesul de creație și la dezvoltarea acestuia. Viva Vox este centrul lumii mele de mai bine de 10 ani, așa că evoluția corului, a modului în care cânt și a vieții mele personale este unul și același lucru pentru mine. Am avut mai mulți antrenori vocali și toți mi-au oferit același sfat: trebuie să prețuiești și să folosești vocea ta, să nu încerci niciodată să o replici pe a altcuiva. Înainte de toate, pentru că vocea ta e cu adevărat autentică și asta o să se simtă. Apoi, pentru că ai putea avea foarte mult de pierdut încercând să copiezi.

SCHIMBUL ARTIȘTI-PUBLIC

Autenticitatea și încrederea sunt cu siguranță cele două ingrediente de bază în toată această poveste. Iar rezultatul este în primul rând armonia pe care reușești să o creezi și să o transmiți și care ți se întoarce apoi înzecit de la public, la fiecare nou concert, după cum povesteșe Mirjana.

Înainte să urci pe scenă, trebuie să fii sigur că știi toate melodiile și coregrafia. Trebuie să ai încredere în toți ceilalți membri ai corului și trebuie să crezi că ei vor face tot ce trebuie ca să iasă bine. Apoi urci pe scenă și începi să te bucuri și să simți energia pe care corul o trimite spre public și nu în cele din urmă, pe cea pe care o primești înapoi. Pentru că asta e, de fapt, partea cea frumoasă a concertelor, energia care călătorește între artiști și spectatori.

Despre energie, stare de bine, aplauze puternice și mii de zâmbete a fost întreg concertul Viva Vox de sâmbătă seara, în penultima zi a festivalului Jazz in the Park din Cluj-Napoca.

Acest articol nu are comentarii. POȚI FI PRIMUL